اطلاعات عمومی, بهداشت و سلامت

طرز صحیح تهیه گلاب و عرقیات گیاهی دو آتیشه

برای تهیه گلاب دو آتیشه ابتدا به اندازه یک مَن گل را داخل پاتیل مخصوص گلاب گیری می ریزیم و سپس به مقدار لازم آب اضافه میکنم و شعله آتش را روشن می کنیم تا فرآیند گلاب گیری شروع شود و بخار حاصل از این فرآیند به داخل یک دیگ دیگر که درون آب سرد قرار دارد منتقل شده و پس از اینکه بطور کامل سرد شد گلاب بدست می آید (اکثریت گلاب هایی که به روش صنعتی یا سنتی تهیه می‌شوند این روند را گذرانده و سپس بسته بندی شده و به بازار عرضه می شوند). اما برای اینکه گلاب دو آتیشه تهیه کنیم باید پس از سرد شدن گلاب حاصل از فرآیند مذکور فوق و اتمام مرحله اول کار، مجدداً به همان مقدار اولیه گل را داخل پاتیل گلاب گیری ریخته ولی اینبار عوض اینکه آب اضافه کنیم باید گلاب بدست آمده در مرحله اول را به گلبرگ های مرحله دوم اضافه کرده و شعله آتش را روشن کنیم تا دوباره فرآیند گلاب گیری شروع شود و طبق همان روش مرحله اول و پس از سرد شدن بخار حاصل از فرآیند گلاب گیری، گلاب بدست آمده را گلاب دو آتیشه می نامیم.
متاسفانه اکثر گلاب های دو آتیشه موجود در بازار با استفاده از این روند صحیح تهیه نمی‌شوند و صرفا از مخلوط شدن گلاب بدست آمده از مرحله اول که در ابتدا به آن اشاره شد با گلاب های مراحل دوم (که آنها هم به همان صورت تهیه گلاب در مرحله اول به دست می آید) بعنوان گلاب دو آتیشه روانه بازار می‌شوند.
نکته حائز اهمیت در تهیه گلاب و عرقیات گیاهی این است که می بایست فرآیند گلاب گیری و یا عرقیات گیاهی (به منظور حفظ خواص دارویی و درمانی) با استفاده از دیگ و یا پاتیل مسی صورت پذیرد و همچنین جنس دیگی هم که بخار فرایند گلاب گیری به درون آن منتقل می‌شود باید از مس بوده و دیگ مذکور در آب روان قرار گیرد. همچنین توصیه می شود برای تهیه گلاب و عرقیات گیاهی بجای استفاده از شعله گاز شهری یا گاز مایع، بهتر است از آتش هیزم برای این امر استفاده شود.
اما تقریباً ۵ درصد از گلاب و عرقیات گیاهی موجود در بازار مصرف این موارد را بطور کامل رعایت می کنند. الباقی این نوع محصولات که در دسترس مصرف کننده قرار دارد درون دیگ یا پاتیل های روحی (آلومینیومی) و عدم رعایت شرط استفاده از آب جاری برای خنک و سرد شدن گلاب و عرقیات گیاهی، به روش صنعتی و سنتی تهیه شده است.
شایان ذکر می باشد تمامی محصولات شامل؛ گلاب و عرقیات گیاهی (نعناء، کاسنی و بیدمشک) با نام چهارده معصوم به طریق کاملآ سنتی و با رعایت اصول (استفاده از شعله هیزم، دیگ های مسی، فرایند خنک کنندگی در آب جاری و رعایت روش صحیح گلاب گیری و عرقیات گیاهی دو آتیشه) تهیه شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. علاوه براین وجوه تمایز که ذکر شد، مقدار گل و گیاه که برای تهیه گلاب و عرقیات گیاهی با نام چهارده معصوم مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس مَنِ کاشان می باشد. (هر یک مَنِ کاشان مساوی است با ۶ کیلو گرم) به همین خاطر غلظت گلاب و عرقیات گیاهی چهارده معصوم نسبت به دیگر محصولات مشابه از این دست بالاتر می باشد.
ما تمام این موارد را برای تهیه گلاب و عرقیات گیاهی چهارده معصوم رعایت می کنیم تا بتوانیم محصولات با کیفیت و خواص درمانی بالایی را برای مصرف شما عزیزان تهیه و روانه بازار کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *