اطلاعات عمومی, بهداشت و سلامت

فواید نوشیدنی های ایزوتونیک برای سلامتی

فواید نوشیدنی های ایزوتونیک برای سلامتی

نوشته بانی سینگلتون

ترجمه توسط مجله اینترنتی رایا شبکه

ورزش شدید به ارتقاء سلامت قلب، کاهش وزن و تندرستی همه جانبه کمک می کند، اما می تواند حین تمرین های شدید باعث تعریق ( تقریبا ) 1 تا 3.5 لیتر از آب بدنتان نیز بشود . اگرچه تعریق روش بدن شما برای کمک به خنک نگه داشتن دمای مرکزی اش است، می تواند منجر به از دست دادن مواد معدنی مهم، کم آبی و گرمازدگی شود. نوشیدنی های ایزوتونیک به سرعت جایگزین آن مواد مغذی و مایعات می شوند و به جلوگیری از آسیب ها و بیماری های مرتبط با ورزش کمک می کنند.

شناسایی

نوشیدنی های ورزشی بسته به میزان کربوهیدرات موجود در آنها به سه روش تقسیم می شوند: ایزوتونیک، هایپوتونیک و هایپرتونیک. مایعات ایزوتونیک دارای شش تا هشت درصد کربوهیدرات از جمله گلوکز هستند – منبع انرژی ترجیحی بدن شما برای ورزش. نوشابه های ایزوتونیک اسمولالیته 280 تا 330 mOsm/kg دارند که اندازه گیری تعداد ذرات کربوهیدرات ها، الکترولیت ها، شیرین کننده ها و مواد نگهدارنده در یک مایع است. میزان اسمولالیته ی نوشیدنی های ایزوتونیک به بهترین وجه به میزان اسمولالیته ی تعادل طبیعی مایعات بدن شما نزدیک است، که یکی از دلایل محبوبیت این نوشیدنی ها در بین دوندگان و سایر ورزشکاران استقامتی است.

الکترولیت ها

الکترولیت ها مواد معدنی ضروری هستند که به حفظ تعادل اسید – باز در سلول های سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، کلرید، بی کربنات، فسفات و سولفات بدن شما کمک می کنند. مطالعه ای از هلند که در سال 1998 در “مجله بین المللی پزشکی ورزشی” منتشر شد، اثرات یک نوشابه کافئین دار، یک آب معدنی کم سدیم و یک محلول ایزوتونیک کربوهیدرات-الکترولیت را بر دوچرخه سواران زبده مقایسه کرد. افرادی که نوشیدنی ایزوتونیک دریافت کردند، سدیم، منیزیم و کلسیم بیشتری را در بدن شان نگه دارند – به اندازه کافی برای جبران ضایعات ادرار و تعریق ( از دست رفته ) .

 

گلوکز

گلیکوژن کربوهیدرات ها که به گلوکز تبدیل می‌شود و در کبد/عضلات ذخیره می‌شود، نسبت به پروتئین یا چربی به اکسیژن کمتری نیاز دارد تا ( برای تأمین ) انرژی، بسوزد . به عنوان مثال، در یک ورزشکار مرد معمولی، کبد 90 گرم گلیکوژن و ماهیچه ها 400 گرم ذخیره می کنند. در طول ورزش سخت، ذخایر کربوهیدرات می توانند به میزان سه تا چهار گرم در دقیقه تخلیه شوند ، که تقریباً می تواند ذخایر بدن شما را در ورزش، 2 ساعت یا بیشتر به پایان برسانند . معمولاً 24 تا 48 ساعت طول می کشد تا بدن شما به طور طبیعی این ذخایر را دوباره پر کند، اما یک نوشیدنی ایزوتونیک می تواند تعادل گلیکوژن را خیلی سریعتر به بدن شما برگرداند.

 

منابع برایان مک مربی تغذیه: نوشیدنی های ورزشی

“مجله اروپایی فیزیولوژی کاربردی”؛ خوردن محلول 6 درصد کربوهیدرات-الکترولیت ظرفیت استقامتی ( توانایی مقاومت ) را ( اما عملکرد دوی سرعت را نه ) در طول دویدن رفت و برگشت با شدت بالا و متناوب در بازیکنان بازی های تیمی نوجوانان 12 تا 14 ساله افزایش میدهد . شان ام. فیلیپ س; فوریه 2010

بی بی سی نیوز: خودتان نوشیدنی ورزشی درست کنید

“مجله بین المللی پزشکی ورزشی”; تأثیر نوشیدنی های آبرسان مختلف بر دفع الکترولیت پس از ورزش در ورزشکاران آموزش دیده. F. Brouns; ژانویه 1990

برنامه آموزش ورزشی آمریکا؛ بازی داغ: بیماری گرما در ورزش. E. Paul Roetert و همکاران. 2001

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.